Verkkokaupan käyttö- ja toimitusehdot

Verkkokaupan käyttö- ja toimitusehdot 

Voimassa 1.7.2021 alkaen 

1. Yleistä 

Apteekin nimi: Helsingin LIV Vuosaaren apteekki
Y-tunnus: Y-tunnus: 2304351-3
Sähköpostiosoite: vuosaarenapteekki@apteekit.net
Käyntiosoite: Kauppakeskus Columbus, Vuotie 45, 00980 Helsinki
Puhelinnumero: +358 (0)9 3434400

Apteekin verkkokauppa myy tuotteita yrityksille ja yksityishenkilöille. Alaikäiseltä asiakkaalta voidaan edellyttää huoltajan suostumusta ja että alaikäinen voi maksaa verkkokaupassa vain verkkomaksulla. Apteekilla on velvollisuus valvoa muun muassa sitä kenelle tuotteita myydään sekä sitä, että tuotteiden ostajat täyttävät vaaditun ikärajan. Tämän vuoksi apteekki tietyissä tapauksissa pyytää ja kerää asiakkaan henkilötunnuksia tietosuojalain mukaisesti ja tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla. 

Apteekki voi muuttaa toimitusehtoja yksipuolisesi, tutustu toimitusehtoihin ennen kuin tilaat verkkoapteekistamme. 

2. Tuotteet ja hinnat 

Tuotteiden ja palveluiden hinnat ja ominaisuudet on esitetty verkkosivuilla. Hintoihin sisältyy kulloinenkin arvonlisävero. Arvonlisäverokanta voi vaihdella tilattavan tuotteen tai palvelun mukaan. Ilmoitetut hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai verkkokaupan tuotetiedoissa erikseen ilmoitetun ajan. Jos verkkokaupassa ollut virheellinen hintatieto poikkeaa niin huomattavasti todellisesta hinnasta, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virhetiedon, virheellisenä ilmoitettu tuotteen hinta ei sido apteekkia. 

3. Tilaaminen 

Tilaaminen tapahtuu siirtämällä valitut tuotteet ostoskoriin. Tilauksen yhteydessä tilaajan on ilmoitettava nimi, osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero, johon voi lähettää tekstiviestin. Asiakas valitsee tilausta tehdessään, haluaako hän apteekin ottavan yhteyttä lääkeneuvonnan saamiseksi vai ei. Lisäneuvontaa vaativien itsehoitovalmisteiden osalta asiakas ei voi kieltäytyä lääkeneuvonnasta. Nikotiinikorvaustuotteiden ostaminen edellyttää 18 vuoden ikää. Ikä varmistetaan kirjautuneilta asiakkailta automaattisesti, kirjautumattomilta asiakkailta edellytetään ostoskori-vaiheessa vahvaa sähköistä tunnistautumista. 

Reseptilääketilausten yhteydessä edellytetään (Lääkealan turvallisuus ja kehittämiskeskus Fimean määräys apteekin verkkopalvelusta, 2/2011) vahvaa sähköistä tunnistautumista, jonka perusteella tilaajalta saadaan henkilötunnus. Reseptilääketilauksissa apteekki ottaa asiakkaaseen aina yhteyttä käydäkseen läpi reseptitilauksen. 

Tilausten noutoilmoitukset lähetetään sähköposti- tai tekstiviestinä. Asiakas vastaa siitä, että hänen apteekin tilauslomakkeeseen antamansa henkilö- ja muut tilaustiedot ovat oikeat ja täydelliset. 

Tilausvahvistus 

Asiakkaalle lähetetään onnistuneen tilauksen jälkeen sähköpostitse tilausvahvistus, joka sisältää tilauksen keskeiset tiedot ja tiedot peruutusoikeuden käyttämisestä. 

Apteekki pidättää oikeuden olla hyväksymättä tilauksia perustelluista syistä. Jos emme jostakin syystä voi vahvistaa tilaustasi, ilmoitamme siitä mahdollisimman pian. 

Maksaminen ja maksutavat 

Ostokset maksetaan ostoskorissa valittavissa olevilla maksutavoilla. Apteekin verkkokaupassa ovat käytössä seuraavat maksutavat: 
- Maksu verkkopankissa (Nordea, OP, DanskeBank, Ålandsbanken, Handelsbanken, S-Pankki, Aktia, POP, Säästöpankki, OmaSP)

- Pankki-/luottokortti (Debit/Credit; Visa, Mastercard, DinersClub International, American Express, JCB)

- KLARNA-/Jousto-lasku/-tili

- MobilePay


Toimitustavat ja toimituskulut 

Toimituskulut sisältävät lähetys- ja pakkauskulut. Voit katsoa tilaukseesi liittyvät erilaiset toimitustavat ja niiden mahdolliset toimituskulut ostoskorissa. Toimitusaika riippuu valitusta toimitustavasta ja tuotteen saatavuudesta. 

Apteekilla on normaalisti käytössään seuraavat toimitustavat: 

- Kotiinkuljetus Itä-Helsingin alueelle

- Nouto apteekista aukioloaikoina

- Nouto noutolokerikosta Kauppakeskus Columbuksen aukioloaikojen mukaan (ei kylmäsäilytystuotteille)

- DB Schenker noutopistekuljetus

4. Kuluttaja-asiakkaan peruutusoikeus 

Peruutus tapahtuu tekemällä peruutusilmoitus 14 vuorokauden kuluessa tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta tai palvelusopimuksen tekemisestä. Peruutusilmoituksen voi tehdä peruutuslomakkeella tai vapaamuotoisesti esimerkiksi sähköpostilla (vuosaarenapteekki@apteekit.net). 

 

Peruuttamisilmoituksessa tulee ilmetä seuraavat tiedot: asiakkaan nimi ja osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite, tilausnumero, palautettavan tuotteen tiedot ja palautuksen syy (tilauksen peruutus/tuotevirhe).

Peruuttamisoikeus ei koske lääkkeitä. 

Peruuttamisoikeus ei koske yrityksiä tai yhteisöjä ilman eri sopimusta. 

Tavaroiden peruuttaminen (fyysiset tuotteet) 

Kuluttaja-asiakkailla on kuluttajansuojalain mukainen 14 vuorokauden peruutusoikeus. Tavara on jätettävä logistiikkatoimijan kuljetettavaksi 14 vuorokauden kuluessa peruuttamisilmoituksen tekemisestä. 

Asiakkaan on pidettävä vastaanottamaansa tavara olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä, jotta hänellä on oikeus peruuttamistilanteessa saada maksamansa hinta kokonaan takaisin. Asiakas voi avata tai purkaa pakkauksen menettämättä peruuttamisoikeutta tarkastaakseen tavaran ominaisuudet ja toimivuuden ja tutustuakseen tavaraan samaan tapaan kuin myymälässä. Tuotteiden pakkaus on osa tuotetta, käsittele ja avaa se varoen, jotta voit palauttaa tuotteet omassa pakkauksessaan. 

Jos asiakas ottaa tavaran käyttöönsä, hän vastaa tavaran arvon alenemisesta. Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt, apteekilla on oikeus periä tavaran arvon alenemista vastaava summa. Jos tavara on muuttunut käyttämisen vuoksi myyntikelvottomaksi, apteekki voi kokonaan kieltäytyä palauttamasta kuluttajan maksamaa summaa. 

Poikkeukset peruutusoikeuteen 

Kuluttajansuojalain mukaista etämyyntiä koskevia säädöksiä ja peruuttamisoikeutta ei sovelleta elintarvikkeisiin ja päivittäin käytettäviin kulutustavaroihin, joita hankitaan tyypillisesti elintarvikeoston yhteydessä. Näitä ovat mm. päivittäiskosmetiikka ja ravintolisät.

 

Kuluttajansuojalain mukaista peruutusoikeutta ei ole sinetöitynä toimitetulla tavaralla, jota ei terveydellisistä tai hygieniasyistä voida palauttaa, jos sinetti on rikottu. Näitä ovat mm. lääkkeet, kosmetiikka, piilolinssit ja seksuaaliterveyteen liittyvät tuotteet. 

Kuluttajansuojalain mukaan peruutusoikeutta ei ole yksilöllisesti valmistetuilla tuotteilla. 

 

Muilla kuin kuluttaja-asiakkailla ei ole tavaroiden peruuttamisoikeutta.

Palautusohjeet 

Palauttaminen on kuluttaja-asiakkaille maksutonta.

DB Schenkerin kautta tehdyt tilaukset voi palauttaa viemällä paketin Schenkerin toimipisteeseen.

Schenkerin ohje:

Kuluttaja voi palauttaa verkkokaupan lähetyksen lähimpään DB Schenker-noutopisteeseen samalla lähetystunnuksella millä paketti on noudettu. Tällöin lähettäjällä on oltava toimipiste, johon DB Schenker voi palautuksen toimittaa. Alkuperäisessä paketissa ollut kollitarra kannattaa säilyttää, koska se nopeuttaa palauttamista.

Noutopisteet löydät osoitteesta: https://www.myschenker.fi/noutopistehaku/

 

Palautuksen voi myös tehdä, riippumatta tilaustavasta suoraan apteekkini. 

Tavara on pakattava siten, ettei se vaurioidu kuljetuksessa. Asiakas vastaa palautuspakkaamisesta. Liitäthän mukaan täytetyn peruuttamisilmoituslomakkeen käsittelyn nopeuttamiseksi.



Palvelut 

Palvelusopimuksen kuluttaja-asiakas voi peruuttaa 14 vuorokauden kuluessa palvelusopimuksen tekemisestä. 

Palvelun toimittamisen voi aloittaa vahvistuksen toimittamisen jälkeen ennen peruuttamisajan päättymistä, jos kuluttaja-asiakas on tehnyt tätä koskevan nimenomaisen pyynnön. Peruuttamisoikeutta ei ole, mikäli palvelu on kokonaan suoritettu ennen peruuttamisajan päättymistä ja asiakkaalla on ollut tieto peruuttamisoikeuden menetyksestä. 

Tilaamalla apteekin verkkokaupasta palvelun pidetään tilausta nimenomaisena pyyntönä aloittaa palvelu ennen peruuttamisajan päättymistä, ja asiakas on saanut tiedon peruuttamisoikeuden menetyksestä tilausvahvistuksessa, hyväksymällä nämä sopimusehdot ostopäätöksellään ja rastittamalla asianomaisen pyynnön tilausvaiheessa. 

Maksun palauttaminen 

Kuluttaja-asiakkaalle palautetaan kauppahinta viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saapumisesta. Apteekilla on oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on palautettu tai asiakas on osoittanut lähettäneensä tavaran takaisin, esimerkiksi palautuskuitilla. 

Maksamme palautettava maksut samalla maksutavalla, jota asiakas on käyttänyt. 

5. Reklamaatiot 

Jos tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksessa, se ei vastaa tilausta tai on virheellinen, tai palvelun toimittamisessa on virhe, otathan yhteyttä apteekkiin. Pikainen yhteydenotto helpottaa asian selvittämistä. 


Verkkokaupan 14 vuorokauden peruutusoikeus ei rajoita kuluttaja-asiakasta vetoamasta virheeseen tämän ajan jälkeen. Mikäli asiakas on saanut virheellisen tai väärän tuotteen tai palvelun, apteekki vastaa virheestä kuluttajasuojalain mukaisella tavalla. Apteekki vastaa virheellisen tuotteen palautuskuluista ja muista kuluttajasuojalain mukaisista pakottavista velvoitteista. 

 

Kuljetuksen aikaiset vahingot tulee reklamoida seitsemän (7) päivän sisään tavaran vastaanottamisesta. Reklamaatio tehdään apteekkiin riippumatta toimitustavasta.


Asiakaspalvelu 

Henkilökuntamme auttaa sinua tilauksessasi liittyvissä kysymyksissä. 

Vuosaaren apteekki:

sähköpostiosoite: vuosaarenapteekki@apteekit.net

puhelinnumero: +358 (0)093434400

Noutamatta jätetyt toimitukset 

 

Kuluista, jotka aiheutuvat apteekille ilman peruutusilmoitusta noutamatta jätetyistä lähetyksistä, peritään kulujen suuruinen maksu (max. 20 euroa). Samoin maksu peritään Matkahuollon Kotijakelu-pakettitoimituksista, joille asiakas ei ole ilmoittanut toimitusaikaa.

 

Pelkkää toimituksen noutamatta jättämistä ei katsota peruutusilmoitukseksi. 

 

Toimitusten säilytysajat:

- Kotiinkuljetus Itä-Helsingin alueelle: palautunut, vastaanottamaton tilaus säilytetään apteekissa neljätoista (14) päivää.

- Nouto apteekista: Tilaus säilytetään apteekissa neljätoista (14) päivää.

- Nouto noutolokerikosta: säilytys noutolokerikossa seitsemän (7) päivää, jonka jälkeen tilausta säilytetään apteekissa seitsemän (7) päivää.

- Db Schenkerin kuljetus: säilyy noutolokerikossa seitsemän (7) päivää.


Vastuunrajoitus 

Apteekki ei vastaa mistään tilaukseen, toimitukseen, tuotteeseen tai palveluun liittyvästä välillisestä tai välittömästä vahingosta muutoin kuin mitä kuluttajansuojalain tai muun lain pakottavista velvoitteista johtuu. 

Reklamaatiot ja riitojen ratkaisu 

Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja-asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). 

Kuluttaja-asiakas voi halutessaan käynnistää riita-asian käsittelyn myös verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin (ODR) kautta. Lisätietoja Euroopan kuluttajakeskuksesta, www.ecc.fi

Lisätietoja kuluttajan oikeuksista verkkokaupassa saat kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta www.kkv.fi

Riitatilanteissa sovelletaan Suomen lakia ja riitojen oikeuspaikka määräytyy Suomen lain mukaan. 

6. Muuta 

Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtojamme. Asiakkaan on ennen tilaustaan tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin. 

 

Verkkokauppaostot eivät kerrytä kanta-asiakkaan kalenterivuosittaista ostokertymää, eikä verkkokauppaostoista ole mahdollista saada kanta-asiakkaan ostohyvitysalennusta.

Apteekki käsittelee kaikki asiakastiedot täysin luottamuksellisesti.